Loading...
You are here:  Home  >  Betsson  >  Current Article

Nyheter från Betssons kapitalmarknadsdag

By   /  March 7, 2014  /  No Comments

    Print       Email

Under förmiddagen den 7 mars höll Betsson kapitalmarknadsdag på sitt kontor i Stockholm. Att döma av referaten framkom inga omvälvande nyheter, och dagen hade ej heller föregåtts av något pressmeddelande. Nedan följer referaten från kapitalmarknadsdagarna.

VILL SLÅ 7-8% FÖRVÄNTAD MARKNADSTILLVÄXT NORDEN 2014

Betsson uppskattar den totala marknadstillväxten online i Sverige, Norge och Finland till 7-8 procent i år. På bolagets omreglerade marknader, Danmark och Italien, är motsvarande siffra omkring 40 och 20 procent och i Holland, där Betsson nyligen gjort ett stort förvärv, väntas tillväxten inom kort klättra från 9 upp mot 40 procent.

Det sade vd Magnus Silfverberg på fredagens kapitalmarknadsdag.

“Vi förväntar oss att den holländska spelmarknaden omregleras sent 2015. Vi är nu näst största operatör totalt och störst inom kasino”, sade Magnus Silfverberg och klassificerade Holland, en marknad med en storlek på 240 miljoner euro, som underpenetrerad i dagsläget.

För att få fart på tillväxten inom förvärvade Oranje and Kroon ska Betsson bland annat införa mobila lösningar och potentiellt även addera sportbok till de bägge kasinobolagen.

I sammanhanget växte spelmarknaden i Danmark 44 procent efter omreglering och marknaden uppgår till 385 miljoner euro.

“Vi uppskattar att vi är topp 5 i Danmark”, sade Magnus Silfverberg.

Den italienska spelmarknaden är i sin tur en av de större i Europa, med ett värde på drygt 900 miljoner euro.

“Vi är fortfarande en liten spelare i Italien”, konstaterade Magnus Silfverberg.

Hemma i Norden är Betsson minst topp 3 i varje land.

“Vi ser en enorm möjlighet att ta marknadsandelar av monopolen. Vi vill slå marknadstillväxten och tror att lokala regleringar kan ge högre tillväxt kommande år”, sade han.

PÅ GOD VÄG TA TILLBAKA MARKNADSANDELAR KASINO NORDEN

Inom Betssons strategi står mobilen i fokus, att upprätthålla marginaler som är bäst i klassen, Holland samt kasino i Norden. Till det ska operatören jobba med “big data”, som Amazon och Netflix, för att bättra användarupplevelsen och effektivisera marknadsföringen.

Det sade Ulrik Bengtsson, vd för Betsson Malta, på fredagens kapitalmarknadsdag.

“Vi ska titta mer aggressivt på Holland och vi ska ta tillbaka förlorade marknadsandelar inom Kasino i Norden. Vi är på god väg att göra det”, sade Ulrik Bengtsson.

Han sade även att det fortfarande finns lite kvar att hämta vad gäller tekniska plattformar och synergier i år.

Vad gäller mobilpenetration sade vd Magnus Silfverberg att den gått från 2 procent i det första kvartalet 2013 till över 20 procent av de totala intäkterna på Betsson.com i januari 2014.

NY SPELREGLERING I HOLLAND 3 KV 2015 SOM TIDIGAST

För mycket fokus ligger på lokal reglering. Frankrike och Spanien har visat exempel på problem att få till stånd rimliga kommersiella villkor och Tyskland måste förmodligen tänka igenom sin modell en gång till, i stället för rådande, dominerande, så kallade cross-border-system där operatörer har licens med säte på Malta och Isle of Man.

Det sade Martin Thorvaldsson, ansvarig för legala frågor på Betsson, på fredagens kapitalmarknadsdag.

“Men det är svårt för enskilda länder att stå emot en omreglering. Det är inte möjligt att på ett effektivt sätt blockera transaktioner på internet och sakta men säkert blir det mindre stigmatiserat att spela online. Då minskar det politiska motståndet. Till det kommer pressen från EU”, sade han och lade till att det är viktigt att komma ihåg att cross-border-marknaden samexisterar med lokalt reglerade marknader.

I Holland väntas ny spelreglering, som enligt rådande förslag påminner om den som införts i Danmark, implementeras under det tredje kvartalet 2015 som tidigast.

“Men det tar alltid längre tid än vad man tror och jag skulle inte bli förvånad om det blir förseningar”, sade Martin Thorvaldsson.

Debatten i Holland kretsar mycket kring att en för hög skattesats kan leda till att kanalisering inte fungerar.

“Jag tror att 20 procent i skatt på spelöverskottet är tufft, med fungerande, och det blir svårt för enskilda länder att lägga sig över det”, sade Martin Thorvaldsson och pekade på att Tyskland, med omsättningsskatt, inte kommer att fungera.

EU:s senaste kritik mot Sverige är samtidigt den hårdaste han sett och lägger ett hårt tryck på regeringen.

“Men vi har ett val som närmar sig och vi kommer inte att se något hända innan dess”, konstaterade han.

I Norge har europeiska myndigheter ställt frågor om befintlig lagstiftning. Det har fått koalitionsregeringen att ta ett steg tillbaka från sina omregleringsplaner, och i Finland är rådande, växande, spelmonopol inte förenligt med EU-lag.

“Från 2016 kan det vara rimligt att se något hända i Norge. I Finland kommer det att vara ett fortsatt tryck på att liberalisera marknaden i ett senare skede”, sade Martin Thorvaldsson.

I USA, där till exempel Nevada och New Jersey infört lokal reglering på delstatsnivå, går saker och ting långsamt.

“Utvecklingen i USA väntas vara fortsatt långsam. Det är fortfarande ingen ‘big business’ och har hittills varit en besvikelse i New Jersey”, sade Martin Thorvaldsson.

SPELARBETEENDE GER STÖD TILL MULTI BRAND-STRATEGI

Betssons marknadsundersökningar visar att onlinespelare i snitt spelar på 2,1 sidor, vilket ger stöd till strategin att arbeta med flera varumärken.

Det sade Patrik Öqvist, marknadsföringschef på Betsson, på fredagens kapitalmarknadsdag.

“Ju mer värdefulla spelarna är desto större är sannolikheten att de spelar på flera sidor och vi vill ha så stor del av spelarens plånbok som möjlighet”, sade han.

I sin undersökning av totalt 5.400 spelare uppgavs snittinsättingen till i snitt 551 euro per år, män i åldern 30-49 år hamnade på 727 euro och kvinnor i snitt på 353 euro.

Bland bolagets varumärken finns Betsson.com, Nordic Bet, Casinoeuro och Betsafe.

På Betsson.com vänder sig bolaget mot vardagliga nöjesspelare enligt presentationen, Nordic Bet tar sikte på spelare som är sociala och söker intellektuell utmaning, Casinoeuro “pengajägare” och Betsafe “extroverta våghalsar”.

TDC-INTÅG DANMARK OROAR EJ, INTRESSANT B2B-SIGNAL -VD

Mobiloperatören TDC:s intåg på den danska onlinespelmarknaden med egen licens är inget som oroar Betsson utan ska mest ses som en intressant signal.

Det var beskedet från Betssons vd Magnus Silfverberg på fredagens kapitalmarknadsdag.

“Så här långt har vår erfarenhet av att så pass stora varumärken rör sig in i spelsegmentet varit att de inte blivit så framgångsrika. Dessutom är Danmark en liten marknad så jag tror inte det kommer att ha stor påverkan på Betsson. Men det är en intressant signal och på andra marknader kan det vara en intressant B2B-möjlighet för oss”, sade Magnus Silfverberg.

MYCKET BÄTTRE RIGGADE FÖR FÖRVÄRV ÄN HISTORISKT – VD

Betsson är mycket bättre riggade operationellt för att ta på sig förvärv i dag, än för bara ett drygt år sedan, och på den finansiella sidan handlar det mest om hur mycket skuld speloperatören vill ta på sig och hur mycket den kan genomföra genom att ge ut egna aktier.

Det sade vd Magnus Silfverberg och Malta-vd:n Ulrik Bengtsson på frågestunden till fredagens kapitalmarknadsdag.

“Vi har mer kapacitet än vad vi utnyttjat historiskt. Men det är en tajmingfråga. Hittills har vi gjort ett förvärv per år. Det är möjligt att vi kan öka det något”, konstaterade Magnus Silfverberg.

Bolagen som har förvärvats på senare tid har legat på 10-30 procent av Betssons intäkter och förvärv kan tänkas göras på marknader som har eller ska regleras lokalt. En annan aspekt är att Betsson har köpt bolag till ebit-multiplar på 5-7 gånger, att jämföra operatörens värdering runt 15 gånger.

“Det är lite av en sweet spot för oss. Det är tillräckligt stort för att få påverkan på vår resultaträkning men tillräckligt lite för att integrera lyckosamt”, sade han.

VILL ÖKA KASINOANDEL I ITALIEN, AVVAKTAR LITE I UK

Utanför sina kärnmarknader vill Betsson växa Italien som andel av portföljen. I dag uppskattar operatören att det är topp 10-15 på kasinomarknaden i landet.

Det sade vd Magnus Silfverberg på fredagens kapitalmarknadsdag.

“Vi är en liten aktör men vi växer snabbt, betydligt snabbare än marknaden. Vi fortsätter med strategin att marknadsföra oss digitalt och kostnadseffektivt”, sade han.

Vad gäller Storbritannien kommer Betsson sannolikt att söka licens i syfte att försvara sin nuvarande position. Storleken på framtida satsningar beror på hur marknadsläget efter regleringen med så kallad point of consumption-skatt på spel i Storbritannien innevarande år.

Därtill finns det andra europeiska marknader som bolaget utvärderar och tar än mer försiktiga steg på.

MER SYNERGIMÖJLIGHETER NORDICBET ÄN BETSAFE – VD

Betsson har kvar att migrera Nordicbet, Casinoeuro och nyligen förvärvade Oranje och Kroon till sin tekniska plattform kallad Techsson. Framför allt synergimöjligheterna för Nordicbet lyfts fram i sammanhanget.

“Kostnaderna för att driva Betsafe är mycket lägre nu än när bolaget stod på egna ben. För Nordicbet kan det finnas möjligheter att hämta ur mer synergier efter migreringen då vi tycker att vi redan ligger på en bra marknadsföringsnivå”, sade vd Magnus Silfverberg till Nyhetsbyrån Direkt i samband med fredagens kapitalmarknadsdag.

Enligt vd ska Nordicbet och Oranje och Kroon vara integrerade inom ett år från nu, enligt vd, medan det inte är lika brådskande i fallet Casinoeuro som har en bra plattform.

HOPPAS LANSERA NY SPORTSPELSPRODUKT FÖRE FOTBOLLS-VM

Betsson vill förändra möjligheten att spela på sport och omvandla det mer till underhållning med avsevärt utökade möjligheter till spel på olika moment.

Det sade Cem Miralay, ansvarig för kundupplevelse på Betsson, på fredagens kapitalmarknadsdag.

“Min uppfattning är att sportspel är långsamt, till och med när det kommer till livespel”, sade Cem Miralay.

Med integrationen av produkten Superlive, från Metric Gamings, ska man enligt Betssons exempel kunna lägga 400 spel på en golfrunda, 200 spel på en enskild tennismatch, 150 spel på hockeymatch eller 70 spel på en fotbollsmatch.

“Jag vill röra sportspel och sportevenemang till den nivå att folk ser det som underhållning. Vi har ambitionen att superlive introduceras före fotbolls-VM”, sade han.

Därtill tror Betsson att Superlive kan höja bolagets sportspelsmarginal då det är en mer turbetonad spelform.

Inom Kasino lyfte Cem Miralay främst fram vikten av att kunna erbjuda spelarna exklusiva kasinospel för Betsson.

Betsson, som var sent ute i den mobila kanalen, vill nu ha sina spel tillgängliga på alla tryckkänsliga mobila enheter och operativsystem, “native”.

“Vår produktportfölj är fortfarande inte var jag vill att den ska vara. Det finns fortfarande produkter jag vill få över till mobilen”, sade Cem Miralay.

På en fråga varför Betsson ligger långt efter till exempel brittiska konkurrenter i mobilpenetration svarad han:

“Det är kasinosidan som ska öka vår totala andel intäkter från mobilen. Inom sport ligger vi redan på samma nivå som våra konkurrenter”, sade Cem Miralay.

 

 

    Print       Email