Loading...
You are here:  Home  >  Analyser  >  Current Article

Placera.nu ställer sig neutral till Mr Green

By   /  February 24, 2014  /  No Comments

    Print       Email

Efter Mr Greens bokslutskommuniké har Placera.nu uppdaterat sin syn på bolaget och ställer sig tveksam till bolagets utveckling den senaste tiden. Bolaget växer förvisso enligt plan, men marknadsföringskostnaderna samt avskrivningar tynger bolaget, menar Placera.nu.

Dyrköpt tillväxt för Mr Green

Kostnaderna fortsätter att öka snabbare än intäkterna för spelbolaget Mr Green & Co. Innan vi ser ett brott i den trenden håller vi oss borta från aktien.

Det lilla nätspelsbolaget Mr Green bjöd verkligen på blandade besked i fredagens bokslutsrapport. Å ena sidan ökar intäkterna och antalet aktiva spelare. Å andra sidan har bolaget lagt ned massor av pengar på marknadsföring och resultatet fortsätter också att tyngas av stora avskrivningar.

På sista raden rasade resultatet 60 procent jämfört med närmast föregående kvartal och ännu mer jämfört med för ett år sedan.

Mr Green & Co är det svenska holdingbolag som äger den Maltabaserade spelsajten Mr Green. Verksamheten startades för drygt 5 år sedan av en grupp veteraner som tidigare bland annat varit med om att starta branschkollegan Betsson.

Mr Green har lyckats leverera en bra spelupplevelse och kundtillströmningen har varit stark under bolagets första år. Spelöverskotten (som är nettot av spelintäkter minus vinstutbetalningar) har i snitt ökat med 70 procent om året sedan starten och för 2013 blev facit en tillväxt på drygt 50 procent.

Med många bolag som trängs på nätspelsmarknaden är marknadsföring en tung post för alla aktörer i kampen om kunderna. Mr Green flaggade redan vid introduktionen för att bolaget som en liten spelare på marknaden kommer att få lov att investera relativt sett mer i reklam än etablerade aktörer som Betsson och Unibet. Deras reklaminvesteringar ligger normalt sett kring 35 procent av spelöverskotten medan Mr Green & Co snarare legat strax under 40 procent de senaste kvartalen.

I det fjärde kvartalet rusade dock andelen upp till 48 procent. Enligt Mr Green & Cos vd Mikael Pawlo har bolaget under fjärde kvartalet främst investerat i marknadsföring riktad mot länder utanför Norden. Det har gett resultat i form av en 30-procentig ökning av antalet aktiva spelare jämfört med närmast föregående kvartal men intäkterna har inte flutit in i den grad man hade kunnat hoppas på.

Bolaget konstaterar också i rapporten att effekten av marknadsföringsinsatserna avtog under oktober och november men att december sedan tog sig och att tillväxttakten varit stark under januari.

Norden svarade i fjärde kvartalet för 62 procent av spelöverskottet medan övriga Europa stod för 38 procent. Jämfört med för ett år sedan har intäkterna i Norden ökat 11 procent medan de i Europa ökat 111 procent.

Spelöverskottet ökade i det fjärde kvartalet med 9,5 procent jämfört med tredje kvartalet. I kronor räknat är ökningen knappt 12 Mkr från kvartalet innan vilket är något bättre än det tempo Mr Green & Co hållit de senaste kvartalen. Det är ändå rätt dåligt betalt för de 18 extra miljoner bolaget lagt ned på marknadsföring jämfört med tredje kvartalet.

Som sagt ska dock avkastningen på reklaminvesteringarna ha tagit sig under december och januari enligt Mikael Pawlo. När bolaget expanderar in på nya marknader tar det lite tid att bygga upp varumärkeskännedomen vilket gör att det även tar tid innan marknadsföringen ger effekt på intäktsflödena jämfört med på en mer mogen marknad.

För andra kvartalet i rad noterar Mr Green & Co även avskrivningskostnader på drygt 12 Mkr. Det är både tidigare utvecklingskostnader i teknik och värdet på kunddatabasen som skrivs av. Att döma av de två senaste kvartalen är avskrivningarna nu uppe i en årstakt på knappt 50 Mkr. Mr Green har även goodwill på 446 Mkr och ett varumärke värderat till 272 Mkr som båda skrivs av vid behov.

Investeringarna i teknik lär vara fortsatt höga för Mr Green de kommande åren. Mycket av nätspelsbranschens tillväxt för närvarande sker i mobila enheter som smartphones och surfplattor. Mr Green har under hösten släppt en ny, mer effektiv, version av mobilkasinot och satsningen börjar nu enligt vd:n ta fart på allvar.

Investeringarna i mobilplattformen är ”betydande” och kommer att fortsätta vara det även under 2014. Mr Green kommer även att fortsätta satsningen på geografisk expansion utanför Norden.

Mr Green har medvetet valt att inte agera på några reglerade marknader och har följdaktligen heller inga licenser. Det innebär en större politisk risk i verksamheten då förutsättningarna att verka och tjäna pengar på en marknad kan förändras kraftigt med kort varsel.

Om Mr Green & Co håller den nuvarande stilen med sekventiella intäktsökningar på i snitt runt 10 Mkr per kvartal landar spelöverskottet för i år på runt 640 Mkr. Det skulle innebära en tillväxt på drygt 30 procent jämfört med 2013.

Om vi antar att reklamkostnaden håller sig strax under 40 procent för året och att avskrivningarna ligger kvar på de senaste kvartalens nivå landar vinsten per aktie på runt 2,30 kronor. Med dagens kurs ger den prognosen ett p/e-tal på 15,2. Mr Green & Co föreslår att motsvarande 1,30 kronor per aktie skiftas ut till aktieägarna genom ett inlösenförfarande. Det motsvarar en direktavkastning på 3,7 procent.

Mr Green & Co är ett tillväxtbolag och än så länge ökar kundstock och intäkter i en takt som inte väcker några direkta oroskänslor. Vad som däremot är lite oroande är att det uppenbarligen kostar på rätt mycket att hålla den tillväxttakten, i teknikutvecklingskostnader och i marknadsföring. De senaste kvartalen har kostnaderna dragit iväg ordentligt utan att intäktstillväxten för den skull växlat upp.

Huruvida Mr Green & Co kommer att få betalt i det innevarande kvartalet för de reklaminvesteringar bolaget gjort under fjärde kvartalet återstår att se. Vilken nivå på investeringar bolaget sedan väljer att ligga på under 2014 och vilken utväxling man får på sin marknadsföring är omöjligt att veta.

I tre kvartal av fyra under fjolåret rapporterade Mr Green & Co en lägre vinst än det närmast föregående kvartalet. Det väcker en del frågetecken inför framtiden och tills vi ser att intäkterna börjar växa snabbare än kostnaderna intar vi en neutral hållning till aktien.

 

Vid analystillfället stod aktien i 34.90 kronor. Länk till analysen.

 

    Print       Email