Loading...
You are here:  Home  >  Betsson  >  Current Article

Betsson Q1 svagare än väntat – faller 6% på rapport

By   /  April 28, 2013  /  No Comments

    Print       Email

Betsson presenterade på fredagsmorgonen siffrorna för Q1 2013. Intäkterna och rörelseresultatet kom in 6% respektive 13% lägre än SME Direkts sammanställning. Aktien föll 6% under fredagen.

Omsättningen ökade 19% vilket dock innefattar förvärvad tillväxt (Nordic Gaming) och under frågestunden framkommer att tillväxten in0m B2C, exklusive NG, var stillastående. Marginalen försvagades från 31.9 till 25.1 procent. Vinsten per aktie minskade med 9.5%.

Vad var intressant i rapporten;

  • Bolaget avser öka marknadsföringen på sina huvudmarknader för att behålla sin ‘share of voice’ eftersom marknadsföringen har ökat markant från konkurrenterna, framför allt Svenska Spel. Marknadsföringskostnaderna ökade med hela 47% Y/Y enligt placera.nu.
  • Betsson ska migreras till den nya plattformen under Q2 vilket även innebär att de får den nya mobillösningen som idag erbjuds på Betsafe.

Vad var positivt i rapporten;

  • Betsafe var starkaste varumärket i mars månad. Detta talar för att de tidigare tekniska problemen från i höstas är helt utagerade, vilket förvisso bolaget tidigare meddelat.
  • B2B brands presterade starka resultat inom Sportspel (främst Realm Entertainment)
  • Omsättningen i Sportboken ökade Q/Q. Det är dock normalt med tillväxt Q/Q för Betsson så inget större styrketecken.
  • Stor potential i nya mobillösningen och imponerande tillväxt, dock har fortfarande Betsson.com ännu inte den egenutvecklade mobillösning, vilket sker i Q2.

Vad var negativt i rapporten;

  • Marginalen trendar nedåt för Betsson och tappet från 32 till 25 procent är anmärkningsvärd. Kostnaderna för marknadsföring och personal ökar markant, även rensat för Nordic Gaming.
  • Utvecklingen i Kina fortsätter dock upprepar bolaget att intäkter från Kina fortfarande ligger flertalet kvartal bort.
  • Tillväxten för B2C rensat för förvärvet av Nordic Gaming var noll. Detta är ett nytt fenomen för Betsson att inte kontinuerligt redovisa stabil tillväxt.
  • Aktiva kunder minskar Q/Q från Q1. Detta förklaras delvis med att Mega Fortune jackpotten gick ut i januari vilket ökade aktiviteten i Q4 vilket upphörde när jackpotten gick ut i början av Q1.
  • Italien, som har en strategisk betydelse eftersom det är under en dot.country lagstiftning, presterar inte som planerat. Även Danmark presterar under förväntan. Eftersom framtiden kommer att vara dot.country är Betssons track record på reglerade marknader viktig.
  • Kina verkar fortfarande vara en öppen fråga vad som ska hända, och när detta sker.

Räkna med att bankerna kommer att justera ned siffrorna för 2013 och 2014 och att mer negativa rekommendationer kan komma i efterdyningen efter rapporten.

I nästa kvartal ingår ‘Automatenvarumärkerna’ som B2C-brand från tidigare B2B-brands. Detta kommer att minska kostnaderna för vinstdelning till Cherry men öka marknadsföringskostnaderna. En underliggande marginalförbättring ligger alltså i korten för Q2.

Rapporten
Videopresentation av rapporten

Placera nu har även kommenterat rapporten.

 

 

    Print       Email